Mercedes 450 SL 1975. (R107)

 

I samband med garagebygge sommaren 1994 började jag leta efter ett lämpligt hobbyobjekt. Intresset för teknik och då i första hand sådant som rullar på både 2, 3 och 4 hjul har alltid varit stort även om det har fått stå tillbaka för husrenovering mm dom senaste 20 åren. Med ett garage på tomten är det äntligen dags att ta upp tråden igen. I första hand letade jag efter en cab, helst med V8 eftersom jag har en lång historia med Amerikanska bilar en tidig Camaro stod högt på listan, men det var med ett öppet sinne jag började söka på nätet.
 
Efter mycket letande insåg jag att Mercedes SL med sin höga tekniknivå och kvalitet tillsammans med en vacker design och en ganska modern V8 med överliggande kamaxlar och bränsleinsprutning ger mycket valuta för pengarna, så det började snart framstå som ett av dom mest intressanta alternativen. Att hitta ett lämpligt objekt var dock inte det lättaste trots att det finns ganska många till salu på Blocket. Många bilar har kraftiga rostangrepp, eller så var dom upplagade och nylackerade, och eftersom det är svårt att bedöma kvalitén på dessa renoveringar så jag ville helst få tag på något orenoverat i hyggligt skick. Efter en hel del telefonsamtal och besök hos säljare som lovat fina bilar vilka inte höll måttet så dök det under hösten upp en fin kärra. Den fanns i Skövde och var relativt dyr men i ett bra skick, med felfri brun skinninredning och ny cab. Den var omlackerad i originalkulör en gång för många år sedan men visade inga spår av svetsningar varken i karossen eller underrede.


Bild från annonsen på Blocket.
Det fanns några små bubblor under lacken men säljaren garanterade att det sett exakt likadant ut när han köpte den 7 år tidigare, och det har heller inte hänt något under mina år som ägare.  Säljaren var på ett minst sagt strålande humör eftersom han veckorna innan, inför en flytt sålt lokalerna där hans företag och bilen huserade, och samma dag vi besökte honom även sålt sin villa. Han var villig att pruta en hel del på priset eftersom han behövde bli av med bilen inför flytten, så det blev affär på direkten. Efter ett besök i den minst sagt glade säljarens villa där vi monterade hardtopen bar det iväg hemåt. Färden hem gav inga överraskningar, förutom en något ojämn gång i motorn och lite slammer från avgassystemet kändes allt perfekt. Anlände Sala som en nöjd Mercaägare. Resten av hösten och vintern ägnades mest åt att färdigställa garaget, så det blev inte mycket tid över för bilen den vintern.
 

Våren 1995 var en enda lång väntan på snöfria vägar och tillräcklig värme för att köra nercabbat. När det äntligen var dags så fick vi inte låsen till hardtopen att släppa! Efter en hel del joxande fick vi äntligen av taket som hissades upp i garagetaket. Det visade sig att medbringartapparna som går från spärrhandtaget till wiremekanismen gått av. Jag löste problemet genom att fila ett par spår i handtaget, såga till en bit stålrör och fila till det som ett mellanstycke med tappar åt båda håll. Den lösningen blev betydligt starkare än original, och tillsammans med ett par meter växelwire till cyckel som fick ersätta den slitna låswiren fungerade mekanismen perfekt.

På bilden till höger har vi ännu inte fått loss taket.
 

Med taket av kunde vi äntligen känna vinden i håret, framför allt då Lotta eftersom mitt blivit rätt tunt med åren.